Suruturismi ja “trollit”

Haastatteluissani on ajoittain tullut esille ongelma internetin tarjoaman anonymiteetin suhteen. Julkisesti avoinna oleville muistomerkkisivustoille voi päästä kuka tahansa ja siten myös aiheuttaa murhetta ja pahaa mieltä kommenteillaan. North Bay Nuggetin artikkelissa on haastateltu “ammattitrollia” Sam Goodmania (alias), joka häiriköi etenkin Facebookin julkisissa muistoryhmissä.

“I find it just plain funny to get some of the classic reactions that I solicit,” said Saul Goodman who claims to be 24 and from Albuquerque, New Mexico.

He also likes to “punish” the people who made the pages.

“Public grief and grief tourism are extremely obnoxious, selfish habits that so many people on Facebook exhibit,” he said. “In MANY cases, these memorial pages are set up by people who hardly even knew the deceased.”

Törmäämissäni tapauksissa häiriköintiä ovat aiheuttaneet lähinnä lapset ja nuoret, jotka saattavat joko ajattelemattomuuksissaan tai tahallaan aiheuttaa menehtyneen läheisille surua ja murhetta.

Goodman said his rude comments have nothing to do with the dead. “They’re dead for Christ’s sake, what do they care?” he said, adding he’s been trolling since he was 17.

Ilmeisesti nämä trollaajat eivät ole kokeneet läheisen menettämisestä johtuvaa surua tai kyseessä on median mainostamaa “väkivaltaisten tietokonepelien turruttamaa nuorisoa”.

Kuolleen muiston “trollaamista” on toisaalta tavalla tai toisella tehty aina. Tuskin kuitenkaan huvikseen, mutta on vaikea tietää mitä esimerkiksi muistomerkkipatsaiden rikkojien motiiveina on ollut. Menneisyyttä halutaan perinteisesti nostalgisoida, jolloin ennen muinoin ihmiset ovat olleet sekä mustavalkoisempia että yksioikoisempia ilman “nykyajan” monimutkaisempia vaikutteita. Mistä voimme tietää onko kyse ollut poliittisesta “kaulankatkaisusta” vai “huvikseen” tehdystä pahanteosta, jos patsaita on tuhottu tai hautoja häpäisty?

Advertisements

2 thoughts on “Suruturismi ja “trollit””

  1. Trolleja on varmasti moneen junaan, mutta tunnekylmiä ihmisiä on ollut aina, eikä musta ammatikseen trollaavista tarvi välttämättä olettaa mitään sen kummempaa. Esimerkinomaisesti tulee mieleen taannoinen Facebookissa täysin merkityksettömästä makuasiasta käyty väittely kaverien ja kaverin kaverien välillä, joka meni lopulta yhden henkilön osalta liki solvauksen asteelle, vaikka Nassukirjassa sentään ollaan (liki aina) omalla nimellä liikenteessä. Trollithan huutelevat erittäin usein anonyymiyden suojista, minkä takia heidän sepustuksensa voi helposti ohittaa, jos omaa yhtään medialukutaitoa. Sitä vastoin omalla nimellä kirjoitettu vieraan ihmisen kirjallinen solvaus osoittaa musta jo aivan eriasteista käytöstapojen puutetta ja/tai empatian puutetta.

    Toki ymmärrän täysin sen, että varsinkin muistomerkkisivustojen trollit aiheuttavat kirjoittelullaan paljon pahaa mieltä. En kuitenkaan katso, että syytä heidän käytökselleen tarvitsee lähteä hakemaan ainakaan tuosta puhkikuluneesta syntipukista eli väkivaltaisista tietokonepeleistä, koska mikäli niillä olisi moinen vaikutus, olisin itse jo trollannut koko Internetin infrastruktuurin jumiin. Eiköhän syy ole ensisijaisesti moraaliköyhässä nykykasvatusmallissa, jossa mamma ja pappa eivät ole koskaan kotona osallistumassa lapsostensa elämään ja nettiaktiviteetteihin.

    Like

    1. Nimenomaan. Ajatusleikkinä voisi kuvitella, että muutaman vuosikymmenen kuluttua vuosituhannen vaihteen nettikäyttäytymistä muistellaan juuri netiketin puutteena. Netti pamahti silmille nopeammin kuin vanhemmat ja koulut kykenivät lapsosia mediakasvattamaan, mikä on tuonnut mm. koulukiusaamiseen ihan uusia muotoja. Toisaalta ihminen on myös luonnostaan ilkeä ja lapsista löytyy sen sorttista ilkeyttä, jota aikuisten on vaikea lähteä edes kuvittelemaan omista pilteistään. Kotona herranterttuna patsasteleva varhaisteini saattaa olla koulupiirissään varsinainen sosiaalinen terminaattori jäämättä koskaan asiassa kiinni. Sitten kun nämä isänmaan toivot kasvavat aikuiseksi onkin kyseessä ihan uudenlainen (sosiaalinen) ongelma.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s