Antropologi astuu naamakirjaan

University College Londonin post-doc-tutkija Kathleen Richardson kirjoittaa Times Higher Education -verkkolehdessä “Face Values“-artikkelissaan Facebookin käyttäjien itsesensuurista, joka eräiden tutkijoiden mukaan on hyvin matala. Richardson siteeraa Baroness Greenfieldiä asiassa:

“that you can’t see or hear other people makes it easier to reveal yourself in a way that you may not be comfortable with. You become less conscious of the individuals involved (including yourself), less inhibited, less embarrassed and less concerned about how you will be evaluated.”

Anonyymiyden mahdollisuus ja valta(?) ei koskea Facebookia samalla tavalla, sillä jokainen esiintyy siellä (yleensä) omalla nimellään. Silti mediassa on keskusteltu esimerkiksi siitä, että tiettyjen firmojen työntekijöitä on ohjeistettu visusti olemaan kommentoimatta status-päivityksissään negatiivisia asioita työnantajastaan.

Tiettyjä sopivaisuus- ja moraalisääntöjä tuntuu noudattavan hyvin moni Facebookin käyttäjä, mutta Eden Aberjilin tapauksessa asiat menivät railakkaasti metsään, kuten Richardson asiasta kirjoittaa:

“The 26-year-old Eden Aberjil was surprised when she was threatened after the postings. This case and others seem to reinforce the view that those who use Facebook have lost the distinction between what is and what is not socially acceptable behaviour. Such incidents seem to confirm our worst fears that online social networking is distorting our social interactions.”

Facebookiin laittamassaan kuvassa Aberjil poseeraa palestiinalaisvankien kanssa ja kuvan herättämä kohu “yllätti hänet”. Omasta mielestään Aberjil ilmeisesti teki “vain työtään”, mutta hän ei ilmeisesti ymmärtänyt kuvan groteskiutta nykykulttuurissamme – vaikkakin sota ja uutisoinnit sodista ovat jo muuttuneet jonkinlaiseksi banaaliksi mediakuvastoksi.

Vielä 1900-luvun alussa oli tapana ottaa kuolleesta valokuva. Perhe usein poseerasi edesmenneen kanssa, joka puettiin ja usein aseteltiin elävältä näyttävään asentoon. Tapa ei ole kovin kaukana amerikkalaisten suosimasta balsamoinnista ja avoimesta arkusta.

Suomessa taas vielä tänäkin päivänä suosittu tapa ottaa arkusta ja surevista kuva on voimissaan. Onko tällaisten kuvien paikka silti, esimerkiksi Facebookissa? Tarkastelemissani sururyhmissä on välillä kuvia itse arkusta sekä hautakivestä, mutta useimmiten edesmenneestä elävänä. Kuvissa esitetään melkeinpä poikkeuksetta positiivista ja iloista kuvaa edesmenneestä, hänen elämänilostaan ja aktiivisuudestaan. Nuorten tekemissä ryhmissä saattaa olla juhlimiseen liittyviä kuvia, mutta niissäkin yleensä pitäydytään rauhallisiin ja ns. sopiviin kuviin. Richardson kirjoittaakin nuorten alemmasta kynnyksestä laittaa itsestään ja toisistaan henkilökohtaisuuksia internetiin:

“While social networking may provide relief for young people, it may also bring problems. A young person’s sense of face is often less inhibited than that of an adult in their twenties or forties.”

Facebook-statusten “tylsyydestä” on myös keskusteltu erinäisissä medioissa ja itse Facebookista löytyykin hakusanalla “stupid status updates” yli 470 ryhmää, joiden pääasiallinen idea on ärsyyntyminen tylsiin päivityksiin. Richardsonin mukaan päivitysten banaalius johtuu liiallisesta itsesensuurista, joka saa aikaan kliinisiä ja arkisiä päivityksiä.

Profiilien yksityisyysasetusten jatkuvat muutokset ja niistä tehdyt aktiiviset uutisoinnit ovat saaneet ihmiset myös paremmin ymmärtämään yksityisen ja julkisen toimintansa hämärtyneitä rajoja. Julkiset profiilit julkisine seinineen ovat tämän nojalla yleensä tietoisia valintoja, joilla halutaan joko herättää huomiota tai tavoittaa ihmisiä. Julkisuuden henkilöiden avoimet profiilit taas tuovat läpinäkyvyyttä heidän toimintaansa.

Sopivaisuussäännöt tuntuvat silti vaikuttavan hyvin voimakkaasti myös virtuaaliympäristöissä, ainakin niin kauan kun kyseessä on omalla nimellä ja kasvoilla toimiminen.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s